ANUNT IMPORTANT!

Am mutat majoritatea postarilor de pe blog pe platforma wordpress pentru o vizualizare mai practica!
VA ASTEPTAM PENTRU NOI POSTARI, CURSURI AICI: NOUL BLOG

sâmbătă, 19 martie 2011

ACTUL ADMINISTRATIV

DREPT ADMINISTRATIV
CURSUL 2, 11.03.2011


Este o manifestare unilaterala si expresa de vointa, in principal a unei autoritati a administratiei publice, in scopul de a produce efecte juridice in temeiul puterii publice.

TRASATURI FUNDAMENTALE ALE ACTULUI ADMINISTRATIV:

·        Forma juridica principala a activitatii autoritatii publice;

·        Vointa juridica unilaterala si exclusiva (este emis fara participarea sau consimtamantul subiectelor de drept carora le este destinat sau cu privire la care genereaza drepturi si obligatii juridice);


·        Este emis numai in realizarea puterii publice:

a)      obligativitatea actelor administrative (este obligatoriu pentru toate subiectele de drept care intra sub incidenta sa, este obligatoriu pentru autoritatea emitenta, este obligatoriu pentru autoritatea publica ierarhic superioara);
b)      caracterul executoriu al actelor administrative;

·        are un regim juridic propriu, in centrul caruia se afla Legea contenciosului administrativ 544/2003;


CLASIFICAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE

a)      dupa categoria organului de la care emana, sunt:

·        ale organelor administratiei publice centrale;
·        ale altor organe decat cele ale administratiei publice centrale;
·        ale autoritatii de stat din teritoriu (descentralizate);
·        ale administratiei publice locale;
·        ale structurilor private care actioneaza in temeiul legii sau a imputernicirii autoritatii publice;

b)      dupa competenta materiala a autoritatii competente:

·        cu caracter general
·        cu caracter special (de specialitate)

c)      dupa competenta teritoriala  a autoritatii emitente:

·        ale autoritatii administratiei publice centrale (produc efecte pe tot cuprinsul tarii);
·        ale autoritatii administratiei publice locale (produc efecte numai pe raza unitatii administtrativ – teritoriale emitente);
d)      dupa gradul de intindere al efectelor:

·        normative – aplicabilitate generala
·        individuale – se adreseaza unei persoane fizice/juridice determinate
·        interne – sunt destinate organizarii interne a autoritatii;

e)      dupa natura juridica a actelor:

·        de autoritate – emise de o autoritate publica in mod unilateral pe baza/ in vederea executarii legii, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unui raport juridic de drept administrativ;
·        de gestiune – acte bilaterale – se incheie cu persoane fizice sau juridice in scopul administrarii si pentru buna gestionare a domeniului public sau privat;

f)        dupa obiectul lor:

·        acte care au ca obiect o dispozitie generala – denumite ACTE-REGULI – prin care se formuleaza reguli de drept generale sau se stabilesc relatii juridice de aceeasi natura;
·        acte care au ca obiect o situatie juridica individuala – se mai numesc SUBIECTE – prin care se dau nastere, se modifica, se sting drepturi sau obligatii individuale (subiective)
·        acte conditie – prin care se aplica unei persoane sau unei categorii determinate de persoane o situatie generala legala;

g)      dupa numarul manifestarilor de vointa:

·        acte ce contin o singura manifestare de vointa;

·        acte complexe – acte care emana de la mai multe autoritati publice care concura la realizarea lor → pot aparea doua situatii:

1.      incetarea efectului actului administrativ complex este rezultatul manifestarii de vointa a tuturor autoritatilor care l-au edictat;

2.      actiunea in justitie impotriva actului administrativ sa se realizeze impotriva tuturor autoritatilor publice care au participat la emiterea actului;

CONDITIILE DE LEGALITATE ALE ACTULUI ADMINISTRATIV



I.                    CONDITIA GENERALA DE LEGALITATE – care presupune ca:

1.      actul sa fie emis in stricta conformitate cu Constitutia, cu legile in vigoare si cu actele normative cu o forta juridica superioara;

2.      actul sa fie emis de autoritatea competenta si strict in limitele competentei sale;


3.      actul trebuie sa fie emis in forma si cu procedura prevazuta de lege;


II.                 CONDITIILE SPECIFICE – vizeaza considerentele de oportunitate a actului administrativ respectiv, limita legala a dreptului de apreciere, a oportunitatii, limită la care se raporteaza judecatorul pentru a stabili caracterul ilegal al unui act administrativ, respectiv – excesul de putere;

EFECTELE ACTELOR ADMINISTRATIVE (drepturile si obligatiile care iau nastere, se modifica sau se sting prin intermediul acestor acte)

Efectele sunt guvernate de 3 prezumtii RELATIVE:

1.      PREZUMTIA DE LEGALITATE – actul in vigoare este prezumat a fi emis cu respectarea conditiilor de forma si de fond prevazute de lege;

2.      PREZUMTIA DE AUTENTICITATE – potrivit careia actul administrativ este prezumat ca provine in mod real de la organul evocat in forma sa exterioara;


3.      PREZUMTIA DE VERIDICITATE – actul este prezumat a corespunde adevarului;

Astfel, EFECTELE actelor administrative sunt:

  1. FORTA JURIDICA A ACTULUI ADMINISTRATIV – inseamna puterea cu care actele administrative produc efecte, sunt obligatorii in executarea lor.

  1. FORTA PROBANTA A ACTELOR ADMINISTRATIVE – puterea actelor admministrative de a constitui o dovada despre cele constatate in cuprinsul lor;


  1. EXECUTAREA DIN OFICIU A ACTELOR ADMINISTRATIVE – potrivit caruia nu este necesara nicio forma prealabila pentru a fi executata obligativitatea;

  1. EFECTUL OBLIGATORIU AL ACTELOR ADMINISTRATIVE – presupune obligatia de executare, de respectare, de opozabilitate;



INCETAREA EFECTELOR ACTELOR ADMINISTRATIVE

Actele administrative produc efecte pana la momentul scoaterii lor din vigoare realizata prin:
  1. SUSPENDARE
  2. REVOCARE
  3. ANULARE
  4. PRESCRIPTIE
  5. EXECUTAREA ACTULUI ADMINISTRATIV (implinirea scopului sau)

REVOCAREA SI SUSPENDAREA ACTULUI ADMINISTRATIV

REVOCAREA – operatia juridica prin care organul emitent al actului (sau organul ierarhic superior al acestuia) desfiinteaza acel act. Revocarea reprezinta un principiu fundamental al reglementarii juridice a actului administrativ;
Principiul irevocabilitatii actelor administrative impune ca revocarea sa fie dispusa printr-un act de cel putin aceeasi forta juridica cu a actului revocat; rezulta ca autoritatea publica poate sa modifice actul astfel incat acesta sa fie conform cu conditiile generale de legalitate si cu conditiile specifice referitoare la oportunitate.

Actele administrative normative  sunt intotdeauna revocabile.
Actele individuale sunt, in principiu revocabile.

De la principiul revocabilitatii actelor administrative se disting mai multe exceptii:

  • Actele administrative cu caracter jurisdictional;
  • Actele administrative declarate irevocabile expres de lege;
  • Actele administrative de aplicare a sanctiunilor corespunzatoare formelor de raspundere din drepul administrativ;
  • Actele administrative de punere in executare a actelor procedurale penale;
  • Actele administrative care dau nastere unor contracte civile;
  • Actele administrative emise ca urmare a existentei unor contracte civile;
  • Actele administrative care dau nastere unor drepturi subiective garantate de lege;
  • Actele administrative care au fost executate material;


SUSPENDAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE

Este operatia de intrerupere temporara a efectelor produse de un act juridic, in general si de un act administrativ, in particular. Este o stare temporara, urmand ca actele sa-si reinceapa caracterul executoriu sau sa inceteze, fiind anulat sau revocat. Este o operatiune juridica de exceptie.


CAUZE DE SUSPENDARE A UNUI ACT ADMINISTRATIV:

1) - suspendarea de drept sau legala, care intervine ope legis, in baza unui text de lege

2) - suspendarea dispusa de anumite autoritati publice, care, la randul ei, este de mai multe feluri:

- suspendarea dispusa de instanta de judecata sau a unei ordonante a Parchetului (hotararea judecatoreasca este executorie si se ataca cu recurs in 5 zile de la comunicare)

- suspendarea dispusa de alte autoritati publice, si implicit prin alt gen de acte decat cele specifice procedurii judecatoresti: in baza unei hotarari a unui organ ieraric superior, in baza unei hotarari de retractare vremelnica emisa de organul emitent


Niciun comentariu:

CASTIGA BANI DIN CLICK !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...