DREPT ADMINISTRATIV
18 MARTIE 2011
CURSUL 3
Reprezinta un acord de vointa realizat intre o autoritate publica aflata pe o pozitie de superioritate juridica, pe de o parte, si alte subiecte de drept, pe de alta parte, din care se urmareste satisfacerea unui interes general prin prestarea unui serviciu public, efectuarea unei lucrari publice sau punerea in valoare a unui bun public supus unui regim de putere.
TRASATURILE CONTRACTELOR ADMINISTRATIVE
1. reprezinta un acord de vointa intre o autoritate publica si un particular;
2. presupune efectuarea de lucrari, prestarea de servicii de catre particulari in schimbul unei plati;
3. partile trebuie sa accepte clauze de natura regulamentara stabilite de lege sau de o hotarare de guvern in puterea legii;
4. particularul poate ceda interesele, drepturile si obligatiile pe care si le-a asumat doar cu acordul autoritatii publice cocontractante;
5. autoritatea publica poate modifica sau rezilia unilateral contractul administrativ cand interesul public o cere, cand particularul nu si-a indeplinit obligatiile din culpa sa sau cand executarea contractului a devenit prea impovoratoare pentru particular;
7. solutionarea litigiilor ce decurg din contract revine instantelor de contencios administrativ;
SUBIECTELE CONTRACTULUI ADMINISTRATIV
1. O AUTORITATE A ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE SAU LOCALE CARE URMARESTE O MAI BUNA FUNCTIONARE A UNUI SERVICIU PUBLIC IN SCOPUL REALIZARII INTERESELOR GENERALE ALE COLECTIVITATII;
2. PARTICULARII – PERSOANE FIZICE SAU JURIDICE – ROMANE SAU STRAINE;
OBIECTUL CONTRACTULUI ADMINISTRATIV
Contractele administrative vizeaza doar actele administrative de gestiune si nu pe cele de autoritate care reprezinta o manifestare unilaterala de vointa a puterii publice neintrand astfel in sfera contractelor administrative;
CALIFICAREA ACTELOR DE GESTIUNE:
Se impart in:
1. ACTE DE GESTIUNE PUBLICA – incheiate de administratia publica in calitatea sa de putere publica pentru satisfacerea intereselor generale ;
2. ACTE DE GESTIUNE PRIVATA – incheiate de catre administratia publica in calitatea sa de persoana juridica civila si care sunt privite ca acte de drept comercial; dintre acestea doar actele de gestiune publica sunt contracte administrativ, fiind supuse unui regim juridica mixt de drept public si de drept privat fiind preponderent dreptul public. Actele de gestiune privata denumite si contracte de drept comun, sunt supuse cu preponderenta regimului juridic de drept privat care se completeaza cu unele reguli de drept public;
OBIECTUL CONTRACTULUI ADMINISTRATIV
Contractele administrative au ca obiect:
1. concesionarea de bunuri;
2. activitati si servicii publice;
3. achizitiile guvernamentale sau realizate de catre autoritatile locale;
4. executarea de lucrari de constructii-montaj;
5. prestarile de servicii;
6. inchirierea de bunuri;
7. imprumutul public;
8.
REGIMUL JURIDIC AL CONTRACTULUI ADMINISTRATIV
Este aplicabil contractelor de catre autoritati publice, trebuind insa facuta in mod obligatoriu distinctia intre bunurile care apartin domeniului public si cele care apartin domeniului privat al statului sau unitatii administrativ-teritoriale;
Conform legii 544/2004 a contenciosului administrativ, contractele administrative care sunt acte administrative care privesc bunuri ce fac parte din domeniul public si care au ca obiect punerea in valoare a bunurilor din domeniul public, executarea lucrarilor de interes public, prestarea serviciilor publice si achizitiile publice sunt supuse regimului juridic de drept administrativ iar competenta de solutionare a litigiilor revine instantelor de contencios administrativ;
Restul contractelor incheiate de catre autoritatile publice se supun regulilor de drept comun iar competenta de solutionare a litigiilor revine instantelor de drept comun;
INCETAREA CONTRACTELOR ADMINISTRATIVE
1. PRIN INDEPLINIREA OBIECTULUI CONTRACTULUI – duce la o incetare de drept;
2. PRIN REZILIERE UNILATERALA – realizata de catre autoritatea publica in urmatoarele situatii:
a) cand interesul public este afectat;
b) particularul nu-si indeplineste obligatiile contractuale din culpa sa;
c) cand execuarea obligatiilor contractuale a devenit prea impovoratoare pentru particular;
3. CAND REALIZAREA OBIECTULUI CONTRACTULUI ESTE IMPOSIBILA ;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu